Falsafah Melayu dalam Karya Agung
Perkataan falsafah berasal
daripada bahasa Yunani atau Greek Purba. Perkataan falsafah merupakan gabungan
dua perkataan iaitu philo yang bermaksud cinta dan sophia yang bermaksud
“kebijaksanaan”. Oleh itu, falsafah boleh diertikan sebagai “cinta akan
kebijaksanaan”. Menurut Kamus Dewan
Edisi keempat, falsafah ialah pengetahuan tentang pengertian yang dianggap
sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu ilmu yang lain. Falsafah
juga didefinisikan sebagai kebijaksanaan atau hikmah menggunakan akal fikiran
untuk mengetahui kebenaran yang hakiki.
Berdasarkan Hashim Hj. Musa
(1994). Falsafah merupakan kajian secara renungan dan spekulatif terhadap
punca, keadaan dan sifat seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati
bagi seluruh bidang pengetahuan manusia. Berdasarkan pendapat pendapat yang diberikan,
dapatlah dirumuskan bahawa ilmu falsafah ialah ilmu yang mengkaji dan meneliti
objek yang abstrak dan logikal yang merupakan hakikat benda benda kejadian di
alam semesta.
Falsafah ialah satu disiplin ilmu
yang dapat dihuraikan melalui tiga sudut pandangan iaitu sudut pandangan
bahasa, sudut pandangan pemerhatian praktis dan sudut pandangan perbezaannya
daripada ilmu-ilmu yang lain. falsafah juga merupakan satu disiplin ilmiah yang
mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Perkataan falsafah dalam bahasa
Melayu berasal daripada bahasa arab yang juga berasal daripada perkataan yang
disebut sebagai philosophia.
Falsafah Melayu
Kehidupan masyarakat Melayu
sememangnya tidak terlepas daripada peraturan dan aturan yang perlu dipatuhi
berdasarkan kesepakatan masyarakat. Masyarakat Melayu sangat mementingkan aspek
nilai dalam kehidupan untuk menjamin kesejahteraan masyarakat. Nilai yang
disampaikan bersifat beradab, muafakat dan penuh dengan kesusilaan. Pemupukan
nilai dalam masyarakat Melayu membolehkan seseorang itu diterima sebahagian
daripada masyarakat. Nilai sememangnya
menjadi sesuatu yang dekat dengan masyarakat Melayu. Nilai dan etika yang
dipegang menjadi cerminan kepada masyarakat Melayu dan membentuk jati diri
mereka dalam interaksi dan kehidupan bermasyarakat. Sebagai contoh, interaksi
yang beradab, sopan, menghormati orang lain merupakan norma- norma yang erat
dengan kehidupan masyarakat Melayu. Nilai yang diamalkan akan menghasilkan
komunikasi dan tingkah laku yang penuh tatatertib yang beradab dan penggunaan
bahasa yang penuh dengan kesantunan .
Menurut Al-Farabi, falsafah
adalah ilmu yang berkisar tentang alam untuk diselidiki hakikatnya yang
sebenar. Al kindi pula menyaakan bahawa falsafah adalah salah satu pengetahuan
tentang realiti segala sesuatu, sejauh jangkauan kemampuan manusia.
Selain itu, Masyarakat Melayu
mempunyai penilaiannya yang tersendiri terhadap budi bahasa. Mereka telah
terdidik untuk mengamalkan adab sopan, tutur kata yang baik dan tingkah laku
mengikut adab- adab ketimuran dan Melayu sejati. Anggota masyarakat yang tidak
mengamalkan nilai berbudi bahasa dalam kehidupam mereka akan menimbulkan
pandangan negatif oleh masyarakat. Ketinggian nilai budi bahasa dalam
masyarakat Melayu juga boleh dilihat dalam ungkapan puisi Melayu tradisional.
Dunia Melayu mempunyai pelbagai bentuk dan puisi Melayu tradisional seperti
pantun, syair, gurindam, seloka, teromba, peribahasa berangkap, nazam, ghazal,
berzanji, teka-teki, dan dabus.
Falsafah Bahasa dari Sudut Nahu dalam Sulalatus Salatin
Semua bahasa yang terdapat di
dunia mempunyai nahu atau tatabahasa yang tersendiri, terutamanya bahasa
Melayu. Nahu atau tatabahasa merujuk kepada sistem atau susunan sesuatu bahasa.
Bahasa terdiri daripada kumpulan ayat yang tidak terbilang jumlahnya. Penggunaan
nahu yang sempurna bermaksud penggunaan kata atau perkataan dan ayat yang betul
dalam proses berbahasa.
Nyanyian dalam karya sulalatus
salatin memperlihatkan penggunaan bahasa yang sangat halus untuk menggambar
sesuatu perkaran. Perkara ini dapat dilihat melalui nyanyian Kapitan Melaka.
Dihela-hela diretak sehasta
Kandis dipenggalkan
Alangkah gila Raja Kecil
Menggusta manis ditinggalkan
Melihat buah hartal masuk.
(Muhammad Haji Salleh, 1997: 217)
Nilai berbudi dan berbahasa
dianggap sebagai suatu nilai yang tinggi dalam masyarakat Melayu dan disanjung
tinggi sebagai ukuran ketinggian keperibadiannya. Dalam karya Sulalatus Salatin
yang ditulis oleh Muhammad Haji Salleh menunjukkan ketinggian ilmu orang Melayu
dalam berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang indah seperti pantun dan
syair.
Falsafah Alam
Hubungkait antara manusia dan
alam sekitarnya iaitu “bagaimana manusia menggunakan kebijaksanaan untuk
berinteraksi dengan alam. Dalam pemikiran Hamka, alam membantu masyarakat untuk
terus berpegang bahawa segala yang ada di seluruh alam ini telah terancang oleh
Pencipta. Menurut ahli falsafah agama seperti Klaus Klostermaier, kepentingan
memahami alam sebagai unsur yang mempunyai nilai ketuhanan bukanlah sebagai jalan terakhir, tetapi
sebagai jalan yang sebenar dalam memastikan alam sekitar dihargai. Menurut
agama Hindhu dan Kristian juga, kedudukan alam wajib dihargai.
Konsep falsafah Islam
Falsafah ialah satu disiplin ilmu
yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Menerangkan pertalian antara
manusia dengan penciptanya, antara manusia dengan manusia dan juga manusia dengan
persekitarannya. Falsafah islam tidak
dapat dipisahkan daripada dua sumber berautoriti iaitu al-quran dan as-sunnah.
Falsafah Ibadah dalam Sulalatus Salatin
"Hendaklah
engkau sangat-sangat menyerahkan dirimu kepada hadrat Allah Taala yang akan
memelihara akan kamu, kerana wa man yatawakkal 'ala'llah. Dan segala anak
Melayu bagaimanapun besar dosanya, jangan olehmu diaifi dia, dan sampai kepada
hukum syarak dosanya derhaka, bunuhlah; ............ Jikalau engkau bunuh ia
tiada dosanya, bahawa kerajaanmu binasa."
(Muhamad Haji Salleh, 1997: 186 -187)
Raja
Iskandar menyuruh Raja Kida Hindi untuk memeluk agama Islam. "Kata Nabi
Khidir: ' Ketahui olehmu hei Raja Kida Hindi, bahawa raja kami inilah yang
diserahlan Allah Taala kerajaan dunia ini kepadanya,dari daksini lalu ke
paksina.'"
(Muhammad
Haji Salleh, 1997: 5)
Aspek politik masyakarat melayu
Walaupun raja pernah bermusuhan, apabila sudah kalah,raja lama secara langsung
menghormati raja baru.
Falsafah Keadilan dalam Sulalatus Salatin
Falsafah keadilan dapat dilihat
melalui tindakan Sultan Muzaffar Syah mewujudkan undang-undang untuk
mengelakkan menteri melakukan kesilapan. ganjaran terhadap kesilapan yang
dilakukan ialah hukuman. Dalam karya ini tidak banyak menonjolkan sikap raja
yang adil, tetapi perkara yang banyak ditonjolkan adalah berkaitan sikap raja
yang tidak adil. Beliau memang patut dipuji kerana tidak hanya menceritakan
kebaikan sahaja, malah turut menceritakan kezaliman yang telah dilakukan oleh
raja. Beliau patut dipuji kerana tidak menyembunyikan kezaliman raja terhadap
rakyat dan juga pembesar. Terdapat banyak peristiwa yang mempamerkan
ketidakadilan raja. Sebagai contoh, kezaliman yang dilakukan oleh Sulatan
Mahmud Syah ke atas keluarga Tun Fatimah kerana berdendam. Sultan Mahmud Syah
telah membunuh Tun Mutahir, Tun Ali, dan keluarga Tun Fatimah.
Setelah Sultan Mahmud Syah melihat rupa Tun
Fatimah maka baginda pun terlalu khairan. Maka teringinlah rasa Sultan Mahmud
Syah akan Tun Fatimah. Maka baginda berkata dalam hatinya, “Jahatnya Pa’
Mutahir ini, demikian baik anaknya tiada ditunjukkannya kepada kita.”
Maka
Sultan Mahmud Syah pun berdendamlah rasanaya akan Bendahara Seri Maharaja.
(Muhamad Haji Salleh, 1997 : 201)
Falsafah Melayu Berkaitan dengan Adat
Adat merupakan peraturan yang
diamalkan sejak turun temurun. Adat yang diwujudkan perlu dipatuhi oleh
masyarakat. Dalam Sulalatus Salatin, terdapat banyak adat Melayu yang diamalkan
oleh golongan raja dan golongan rakyat. Adat yang digunakan pada masa dahulu
juga masih ada yang digunakan pada masa sekaranag sesuai dengan peredaran masa.
Adat Penganugerahan Gelaran
Adat ini dimulakan dengan
menjemput orang yang bakal menerima gelaran ke istana. Jemputan pula
penganugerahan adalah mengikut pangkat dan gelaran yang bakal diterima. Orang
besar-besar akan menjemputnya jika mendapat penganugerahan ‘Perserian’. Bagi
anugerah ‘Persangan’ hanya orang kecil-kecil sahaja yang akan menjemput orang
yang bakal menerima anugerah. Orang yang akan menerima anugerah akan dijemput
dengan menggunakan gajah atau kuda.
Mereka akan diiringi dengan
payung dan gendang serunai ke istana. Ketika tiba di istana, riwayat mereka
akan dibaca dan diberi persalinan mengikut gelaran yang diberikaan oleh raja.
Sebagai contoh, anugerah Bendahara akan diberi lima ceper persalinan.
Jika
baginda menggelar orang, maka raja dihadap orang di balairung, orang beradat.
Maka dijemput orang itu: jika "Perserian ", Orang Besar-besar
menjemput dia; jika "Persangan", orang kecil menjemput dia; jika
"Pertuanan" orang sedang menjemput dia; dan jika orang bergelar itu
patut bergajah, dibawakan gajah; yang patut berkuda, dibawakan kuda; dan
jikalau tiada patut bergajah dan berkuda, dibawa berjalan dengan bingkisan,
dengan payung dan gendang serunai, tetapi payung itu, ada hijau, ada yang
biru, ada yang merah, dan sebesar-besamya payung kuning; dan payung putih
dengan nagara itu mahal adanya, sebaik-baiknya nafiri. Dan payung kuning itu
payung anak raja-raja dan orang besar-besar; dan payung ungu dan merah dan
hijau itu payung sida-sida dan ben tara hulubalang sekalian. Adapun payung biru
dan hitam itu akan payung barang orang bergelar juga.
(A. Samad Ahmad, 1979:
76)
Adat Mengadap Raja di Balairung
Semasa mengadap raja terdapat
adat istiadat mengadap raja di balairung. Pembesar-pembesar akan di susun
mengikut pangkat kebesaran tersendiri seperti bendahara, penghulu bendahari,
dan temenggung akan duduk di seri balai. Anak- anak raja akan duduk di bahagian
serambi balai sebelah kiri dan kanan. Sida- sida yang muda akan duduk
berselang-seli dengan bentara dan hulubalang yang berdiri di ketapakan balai
memikul pedang. Petikan di bawah menggambarkan aturan mengadap raja di
balairung. Situasi ini dapat digambarkan
melalui petikan teks di bawah.
Kemudian
daripada itu maka Raja Iskandar pun keluarlah ke penghadapan, dihadap oleh
segala raja-raja dan ulama dan pendita dan segala Orang Besar-besar, dan segala
pahlawan yang gagah-gagah mengelilingi takhta kerajaan baginda, dan dan
belakang baginda segala Hamba yang khas dan segala yang kepercayaannya.
(A. Samad Ahmad, 1979: 5)
Falsafah Kekuasaan
Falsafah lain yang boleh dilihat
dalam karya agung Melayu ialah tentang falsafah kekuasaan. Kitab Salalatus
Salatin banyak menceritakan tentang kekuasaan raja. Raja sangat berpengaruh
dari sudut pemerintahan. Hal ini demikian kerana, raja berkuasa menitahkan
semua [erkara kepada rakyat dan rakyat wajib menunaikannya jika tidak mahu
dihukum. Kuasa raja yang ditonjolkan juga dilihat sebagai satu tindakan yang
menindas golongan rakyat. Raja pada zaman dahulu terlalu berkuasa dan bertindak
zalim di luat batas kemanusiaan. Oleh sebab itu, tidak hairanlah jika rakyat
terlalu patuh kepada raja biarpun diperlakukan dengan buruk. Sebagai contoh,
Sultan Mahmud Syah sanggup membunuh keluarga Tun Fatimah kerana terlalu tergoda
dengan kecantikkan dan sanggup merampasnya daripada Tun Ali. Perkara ini boleh
dilihat melalui petikan teks dibawah:
Maka
Sultan Mahmud Syah menitahkan Tun Sura Diraja dan Tun Indera Segara membunuh
Bendahara Seri Maharaja. Maka segala anak buah Bendahara Seri Maharaja dan kaum
keluarganya berkampunglah kepada Bendahara Seri Maharaja sekaliannya dengan
segala senjatanya.
Maka
dibunuhlah Bendehara Seri Maharaja dan Seri Nara al- Diraja dan segala anak
bauhnya yang mau mati sama-sama dengan dia.
Setelah
itu maka Sang Sura datang berlari-lari dari dalam membawa titah pada Sang Sura,
“Titah Yang Dipertuan jangan semuanya dibunuh,tinggalkan akan benih.”
(Muhamad Haji Salleh, 1997 : 205)
Falsafah Waad
Falsafah ini merupakan satu
falsafah yang berkaitan dengan perjanjian yang dikenali dengan Waad. Waad
merupakan kontrak sosial yang dilakukan di antara Demang Lebar Daun dengan Sang
Sapurba. Jika waad ini dilanggar, maka pelbagai bencana akan menimpa seperti
menghidapi penyakit kedal iaitu sejenis penyakit kulit. Waad ini dilihat
sebagai satu kontrak atau perjanjian di antara golongan pemerintah dan golongan
rakyat. Perjanjian ini mengandungi perjanjian timbal balik. Sebagai contoh,
rakyat tidak boleh mendehaka kepada raja dan raja juga tidak boleh menzalimi
rakyat. Perjanjian ini dapat membuatkan rakyat patuh kepada pemerintah dan raja
tidak akan bertindak zalim terhadap golongan rakyat.
Maka
sembah Demang Lebar Daun, “Tuanku, segala anak cucu patik sedia akan jadi
hambalah ke bawah Duli Yang Dipertuan Hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu
tuan hamba. Syahadan jikalau ia berdosya besyar-besyar | dosyanya sekalipun
jangan ia difadhihatkan dan dinista dengan kata yang jahat-jahat. Jikalau besar
dosyanya dibunuh, itu pun jikalau patut pada hokum syar’i.
Maka
titah baginda, “Kabullah hamba akan janji bapa hamba Demang Lebar Daun( tetapi
hamba hendak minta satu janji pada bapa hamba.)”
Maka
Sembah Demang Lebar Daun, “Janji yang mana itu, tuanku?”
Maka
titah Seri Teri Buana, “Hendaklah pada akhir Zaman kelak anak cucu bapa jangan
durhaka, dan anak cucu hamba, jikalau ia zalim dan jahat, pekertinya sekalipun.
Maka
titah Seri Buana, “Baiklah, kabullah hamba akan wa’ad itu.”
(Muhamad Haji Salleh, 1997 : 23-24)
Falsafah lain yang dapat dilihat
ialah keberanaian. Keberanian raja merujuk kepada keberanian menjajah dan
mentakluk negeri lain untuk meluaskan pengaruh jajahannya. Dalam kitab ini,
turut menceritakan keberanian yang ditonjolkan oleh golongan rakyat biasa seperti
badang. Badang sanggup melakukan semua perkara dalam keadaan berani dan tidak
mengalah. Petikan dibawah dapat menggambarkan tentang peristiwa tersebut.
Adapun
akan baginda Seri Rana Wikrama ada hulubalang baginda, terlalu gagah.
Setelah
dilihat oleh tuannya maka kata tuannya, “siapa menebang perhumaan kita ini?
Bangat amat suci.”
Maka
kata badang, “Beta menebang dia.”
Maka
kata tuan(nya), “Betapa perinya engkau menebang dia maka bangat amat sudahnya
ini, dengan luasnya saujanan mata menentang?” Maka oleh Badang segala perihal
ehwalnya semuanya dikatakan kepada tuannya. Maka oelh tuannya Badang itu
dimerdhekakannya.
(Muhamad Haji Salleh, 1997 : 37-38)
Maka
kata pahlawan keling itu kepada Badang, “Marilah kita berkuat-kuatan mengangkat
batu itu. Barang siapa tiada terangkat olehnya, alah.”
Maka
sahut Badang, “Baiklah, angkatlah oleh tuan hamba dahulu.” maka diangkatnyalah
oleh pahlawa Keling itu, tiada terangkat. Maka disungguh-sungguhinya, terangkat
batu itu hingga lututnya, lalu dilepaskan.
Maka
katanya kepada Badang, “Sekarang pergantian tuan hambalah.”
Maka
kata Badang, “Baiklah.” Oleh Badang itu diangkatnya batu itu lalu dilambungnya
seraya dilemparkannya ke seberang kuala Singa Pura.
(Muhamad Haji
Salleh, 1997 : 39)
Sumber dipetik daripada:
1. Muhammad Haji Salleh (1997).
Sulalat Al-Salatin. Kuala Lumpur : Yayasan Karyawan dan
Dewan Bahasa dan Pustaka.
2. A.Samad Ahmad (2008).
Sulalatus Salatin. Kuala Lumpur : Yayasan Karyawan dan
Dewan Bahasa dan Pustaka
No comments:
Post a Comment