Datuk Shahnon Ahmad
Datuk Shanon
Ahmad merupakan Sasterawan Negara yang kedua. Beliau dilahirkan pada 13 Januari
1933 di Kampung Derdap, Sik Kedah. Beliau merupakan kanak – kanak pendiam dan
pemalu serta tidak suka bercampur gaul dengan orang lain. Beliau banyak
meghabiskan zaman kecilnya di sawah ,mencari ikan di sungai dan memburu burung.
Kepayahan hidup dan dibesarkan dalam suasana kampung yang mecabar telah
mematangkan pemikiran beliau. Sifatnya yang sensetif mendorong beliau untuk
menulis kisah – kisah hidup manusia dan segala perkara yang berlaku di
sekelilingnya.
Jika ditinjau, kebanyakan novel –
novel hasil tulisan beliau berkisarkan dengan isu sosial, iaitu kemiskinan
dalam masyarakat luar bandar, kisah – kisah politik dan sebagainya. Falsafah
penulisan beliau paling banyak adalah berkaitan dengan isu kemiskinan. Perkara
ini terbukti apabila terdapat banyak novel beliau yang menyentuh isu – isu
kemiskinan seperti Rentong, Seluang
Menodak Baung, Ranjau Sepanjang Jalan , Patriach, Srengenge , Kemelut , Tunggil
–tunggul Gerigis, Detik-Detik Diri Di Daerah Daif.
Persoalan kemiskinan sering
diutarakan dalam novel-novel Shahnon kerana beliau sudah sebati kemiskinan. Beliau
sendiri hidup dalam keluarga yang miskin, sanak saudaranya serta masyarakat di
sekelilingnya juga miskin. Dalam novel Rentong misalnya, Shahnon menceritakan
perihal masyarakat tani yang begitu dahagakan pembangunan di kampong Banggol
Derdap, iaitu kampungnya sendiri. Watak – watak dalam novel tersebut seperti
Dogol, Semaun, Pak Senik Jeha dan Lahuma mengetengahkan konflik jiwa dalam diri
mereka yang mewakili masyarakat kampong tersebut. Novel ini mampu memberi
kesedaran kepada para pemimpin supaya membuka mata akan kesusahan masyarakat
desa yang terabai dalam arus pemodenan.
Dalam novel Rentong juga
menbgisahkan kehidupan masyarakat desa yang hanya bergantung hidup dengan hasil
tani sahaja. Turut diceritakan mengenai seekor harimau ganas yang sering menyerang
hasil ternakan orang – orang kampung. Pelbagai cara dilakukan untuk membunuh
harimau tersebut tetapi tidak berjaya kerana kurangnya kerjasama yang diberikan
oleh penduduk kampung. Setelah kematian Dogol akibat dibaham harimau, barulah
penduduk kampung berkejasama dengan padu untuk memburu harimau tersebut. Jelas
tergambar beliau menerapkan nilai kerjasama masyarakat kampung selain
mengutarakan isu kemiskinan di dalam novel beliau.
Kemiskinan orang kampung yang hidup
melarat dan serba kekurangan dari segi tempat tinggal disentuh oleh Shahnon
Ahmad dalam novel Rentung. Misalnya digambarkan seperti petikan ini ;
“Malam itu kurang menyenangkan
penduduk-penduduk Kampung Banggul Derdap : Terutama kepada mereka yang beratap
bocor. Langit hitam pekat. Tak ada bintang walau sebutir sekali pun.
Sekali-sekala guntur
mengamuk bagaikan setan minta korban.”
Selain itu, dalam novel Ranjau
Sepajang Jalan pula menceritakan tentang kehidupan kampung yang
berlatarbelakangkan kampung beliau. Novel ini menceritakan kisah keluarga Jeha
dan Lahuma. Padi yang ditanam mereka musnah sebendang kerana diserang oleh
ketam. Lahuma pula dutusuk duri menyebabkan kakinya emnjadi busuk. Isterinya
Jeha telah berkorban untuk merawat penyakit Lahuma yang kritikal pada ketika
itu. Ketam yang menyerang padi membawa maksud si pemiutang yang datang
mengambil padi mereka yang masih muda sebagai bayaran hutang
Kesan daripada penerimaan masyarakat
yang sangat ghairah terhadap novel Ranjau Sepanjang Jalan ini, maka novel ini
telah diterjemah kepada bahasa Inggeris oleh Adibah Amin dengan judul No
Harvest A Thorn. Novel hasil karya Shahnon Ahmad ini memang berkualiti apabila
novel yang terjemahkan ini telah diangkat sebagai salah sebuah antara 10 novel
terbaik di Sydney, Australia pada 1980-an. Malahan juga novel Ranjau sepanjang
Jalan ini juga pernah diterjemahkan kepada bahasa lain selain daripada bahasa
Inggeris seperti Sweedish, Spanish, French, Rusia dan lain-lain. Selain
itu,dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan , Shahnon telah memperlihatkan betapa
terbatasnya keupayaan manusia kampung menghadapi binatang-binatang kecil yang
buas, onak, duri, dan ranjau yang membunuh.
Tema kemiskinan yang ditonjolkan dan
digarap dengan baik dalam novel mampu membawa pembaca menyelami penderitaan dan
kepayahan golonga yang miskin. Dalam novel ini, Shahnon mengutarakan mengenai
kekolotan pemikiran masyarakat kampung telah menyebabkan mereka sukar untuk
mendapat pembangunan. Shahnon juga menyelitkan
sikap penduduk kampung yang mudah menyerah semasa ditimpa kesusahan.
Perkara ini bertujuan untuk menyedarkan mereka dari berfikiran kolot.
Selain daripada isu – isu sosial
diutarakan, beliau turut mengupas tema politik dalam beberapa buah novel
beliau. Novel Patriach mengisahkan seorang wakil rakyat.iaitu Yang Jasadiah
berusaha untuk membasmi kemiskinan yang membelenggu penduduk kampung yang
dibawah pimpinannya. Jasadiah yang merupakan seorang wakil rakyat telah
bersumpah dan berjanji berhabis-habisan untuk memperjuangkan dan mengubah taraf
hidup rakyat yang masih serba kekurangan. Jasadiah dan isterinya Hamidah
bersetuju untuk berkorban demi untuk mencapai kehandak rakyat. Mereka sanggup
memilih untuk hidup susah, apa yang penting bagi mereka adalah nasib rakyat
terbela dan terjaga.
Novel
ini ditulis adalah untuk memberi didikan dan pengajaran kepada pemimpin –
pemimpin supaya jujur dan tidak mementingkan diri serta mendahulukan rakyat. Selain itu, pemikiran agama turut
diutarakan dalam novel beliau, seperti dalam novel Mahabbah.
Kesimpulannya, karya Shahnon Ahmad
sangat berkualiti kerana beliau bijak mempersembahkan pemikiran beliau terhadap
sesuatu isu dengan kreatif dan mampu membawa pembaca menyelami sendiri
kehidupan yang digambarkan dalam novel. Novel – novel yang ditulis
kebanyakannya berkisarkan tentang kemiskinan dan beliau mahu masyarakat dan
golongan pemimpin membuka mata terhadap segelintir golongan miskin di luar
bandar. Hasil garapan penceritaan beliau membuktikan bahawa Shahnon Ahmad
merupakan seorang yang sangat peka dan berjiwa rakyat. Beliau turut melakukan
kritikan sosial dalam novelnya serta mengkritik pemimpin – pemimpin yang tidak
telus menjalankan tanggungjawab mereka. Setiap hasil penulisan beliau
sebenarnya memperjuangkan sesuatu perkara yang berperang dalam dirinya. Beliau
meluahkannya melalui penulisan.
Abdullah Munsyi
Tokoh Abdullah Munsyi
Sumber:
Abdullah Munsyi telah diiktiraf sebagai Pelopor
Kesusasteraan Melayu Moden. Gelaran itu diberikan kerana beliau yang memulakan
penulisan corak baru yang menyimpang daripada tradisi sebelumnya. Ciri-ciri
penulisan beliau ialah:
- Tidak lagi berkisar di istana;
- Tidak juga mengandungi mitos dan legenda;
- Tidak terbina atas khayalan melulu; dan
- Telah berhenti mengagung-agungkan golongan istana dan bangsawan.
Abdullah meninggalkan ungkapan-ungkapan tradisional seperti
talibun yang sering diulang-ulang untuk melukiskan sesuatu. Beliau juga
menggunakan ganti nama diri aku atau ku yang menjelaskan
sifat keakuan dan sifat bertanggungjawab terhadap karya yang dihasilkan.
Genre-genre baru yang diterokai beliau ialah autobiografi dan memoir. Walau
bagaimanapun, masih terdapat ciri-ciri sastera Melayu tradisional dalam karya
seperti Hikayat Abdullah danHikayat Pelayaran Abdullah ke Kelantan.
Di samping itu, lenggang-lenggok bahasa yang digunakan oleh beliau masih
terikut-ikut dengan bahasa yang terdapat dalam Sejarah Melayu.
2. Zaman Sebelum Perang
Prosa Melayu Moden
Asas Kesusasteraan Melayu Moden yang dikarang oleh Abdullah
Munsyi menjadi pegangan para pengarang selepas beliau pada tahun-tahun 1860-an
dan seterusnya. Pengaruh luar dan teknologi moden telah menyebabkan terhasil
dan tersebar karya sastera dalam bahasa Melayu. Pendidikan (tidak kira sistem
Barat atau sistem Timur Tengah) telah mempertingkat kadar kenal huruf. Selain
itu, pelajar-pelajar Melayu terpengaruh dengan bahan-bahan bacaan dari luar.
Hal tersebut telah mendorong mereka yang kreatif melahirkan karya-karya
sendiri. Karya-karya yang dimaksudkan itu tersiar dalam akhbar dan majalah yang
tumbuh akibat kemasukan teknologi percetakan. Apabila syarikat-syarikat
percetakan didirikan, genre-genre sastera seperti novel dicetak dalam bentuk
buku. Pada era sebelum Perang Dunia Kedua, lahir akhbar, majalah, novel, cerpen
dan sajak. Peranan Akhbar Sebelum Perang Jawi Peranakan (1876),
ialah akhbar terawal yang diterbitkan di Singapura. Antara akhbar-akhbar
terawal yang telah diterbitkan di Tanah Melayu ialah Sekolah Melayu (1883)
dan Bintang Timur (1894).
Menjelang tahun-tahun 1900 hingga 1920,
muncul akhbar-akhbar sepertiUtusan Melayu, Neracha, dan Lembaga
Malaya. Pada dekad seterusnya muncul pula Warta Malaya, Majlis, Warta
Ahad,dan Warta Jenaka. Selain berita tempatan dan luar negeri, akhbar juga
menyiarkan rencana berbentuk nasihat, politik dan sosioekonomi orang Melayu
serta karya sastera seperti cerpen, novel bersiri dan sajak. Antara
pengarang-pengarang yang aktif menyumbangkan karya mereka di dalam akhbar pada
masa itu ialah Abdul Rahim Kajai, Onn Jaafar, Syed Syeikh al-Hadi, dan Mohd.
Eunos Abdullah. Peranan Majalah Sebelum Perang Majalah-majalah yang
muncul sebelum Perang Dunia Kedua ialah al-Imam (1906), Pengasuh (1918),
dan Majalah Guru (1924). Mengikut urutan, majalah itu diterbitkan di
Singapura, Kota Bharu dan Pulau Pinang. Majalah lain yang popular ialah Hiburan,
Kencana, Qalam danTunas. Kesemua majalah yang disebutkan itu kemudian
diterbitkan di Singapura. Majalah al-Imam yang diutarakan oleh Syed Syeikh
al-Hadi, Syeikh Mohd. Tahir Jalaluddin dan Haji Abas Mohd. Taha itu menyiarkan
rencana berunsur Islam yang mengetengahkan pegangan Kaum Muda dan semangat
kebangsaan. Akibat tekanan Kaum Tua, majalah ini diberhentikan penerbitannya
pada tahun 1908. Berbeza dengan al-Imam, majalah Pengasuh yang
diusahakan oleh Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan dimuatkan
dengan karangan pengarang daripada golongan kaum tua. Selain rencana
pengetahuan dan pendidikan,Majalah Guru memainkan peranan penting dalam
pertumbuhan dan perkembangan Puisi Melayu Moden. Majalah ini menyiarkan sajak
yang ditulis oleh Punggok. Penulis-penulis lain yang turut menyumbangkan
karya-karya mereka di dalam majalah ini ialah Harun Aminurrashid, Embong Yahya
dan Abdullah Sidek.
Peranan Golongan Intelek Agama dalam Prosa Melayu
Moden Sebelum Perang
Golongan intelek agama di dalam sejarah perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden bermaksud penulis yang cerdik pandai agama Islam. Mereka mempunyai latar belakang, pendidikan, kegiatan, penerbitan dan penulisan yang berunsur Islam. Kesemuanya mendapat pendidikan di Timur Tengah. Di sana mereka terdedah kepada gerakan pembaharuan Islah yang dipelopori oleh Syed Syeikh Muhammad Abduh di Kaherah. Di Tanah Melayu, gerakan ini dimulakan oleh Mohd. Tahir bin Jalaluddin al-Azhari manakala di Singapura, Syeikh Mohd. bin Salem al-Khalali yang memulakannya.
Gerakan ini bertujuan untuk menghapuskan pemikiran kuno dan karut. Di samping itu, mereka berusaha meletakkan Al-Qur’an dan Hadis sejajar dengan proses pemodenan. Sehubungan itu, mereka mengajak golongan belia keluar daripada kebudayaan kuning melalui penerbitan majalah agama.
Golongan intelek agama di dalam sejarah perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden bermaksud penulis yang cerdik pandai agama Islam. Mereka mempunyai latar belakang, pendidikan, kegiatan, penerbitan dan penulisan yang berunsur Islam. Kesemuanya mendapat pendidikan di Timur Tengah. Di sana mereka terdedah kepada gerakan pembaharuan Islah yang dipelopori oleh Syed Syeikh Muhammad Abduh di Kaherah. Di Tanah Melayu, gerakan ini dimulakan oleh Mohd. Tahir bin Jalaluddin al-Azhari manakala di Singapura, Syeikh Mohd. bin Salem al-Khalali yang memulakannya.
Gerakan ini bertujuan untuk menghapuskan pemikiran kuno dan karut. Di samping itu, mereka berusaha meletakkan Al-Qur’an dan Hadis sejajar dengan proses pemodenan. Sehubungan itu, mereka mengajak golongan belia keluar daripada kebudayaan kuning melalui penerbitan majalah agama.
Perbincangan ini akan bertumpu kepada Kaum Muda kerana
mereka berperanan besar dalam pertumbuhan novel sebelum Perang Dunia Kedua
Tokoh-tokoh yang dimaksudkan ialah Syed Syeikh al-Hadi, Ahmad Rasyid Talu, dan Haji Ahmad Ismail. Syed Syeikh al-Hadi dengan novel Hikayat Faridah Hanum (1926) digelar sebagai Bapa Penovelan Saduran. Selepas beliau, muncul pula Ahmad Rasyid Talu. Novelis ini ialah orang yang pertama menghasilkan novel Melayu asli. Beliau digelar Bapa Novel Melayu Asli. Novel pertama karangan Ahmad Rasyid Talu ialah Kawan Benar (1927). Tokoh ketiga ialah Haji Ahmad Ismail yang menulis novel Cogan Setia (1929).
Peranan Guru-Guru Sekolah Melayu dalam Prosa Melayu Moden
Selain penulis agama, wujud pula guru sebagai penulis yang memberi sumbangan di dalam bidang penulisan. Penulis guru ialah golongan yang bekerja sebagai guru dan secara sambilan menghasilkan karya sastera. Mereka dilatih di Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI), Tanjong Malim, Perak. Di Maktab itu mereka terdorong untuk menulis kerana kewujudan badan yang bersifat bahasa dan sastera, iaitu Pejabat Karang Mengarang. Mereka menghasilkan karya untuk membawa masyarakat ke arah kemajuan dan mengubah cara berfikir orang Melayu. Kesedaran demikian timbul kerana dipengaruhi idea penulis agama dan karya-karya dari Indonesia.
Tokoh-tokoh penulis guru ialah Harun Muhammad Amin (Harun Aminurrashid), Abdullah Sidek, Ahmad Bakhtiar, Ahmad Murad Nassaruddin, dan Za’ba. Za’ba merupakan orang Melayu yang pertama memperkatakan persuratan Melayu moden di dalamJournal of Malayan Branch of the Royal Asiatic Society (JMBRAS) seperti Recent Malay Literature (1941).
Tokoh-tokoh yang dimaksudkan ialah Syed Syeikh al-Hadi, Ahmad Rasyid Talu, dan Haji Ahmad Ismail. Syed Syeikh al-Hadi dengan novel Hikayat Faridah Hanum (1926) digelar sebagai Bapa Penovelan Saduran. Selepas beliau, muncul pula Ahmad Rasyid Talu. Novelis ini ialah orang yang pertama menghasilkan novel Melayu asli. Beliau digelar Bapa Novel Melayu Asli. Novel pertama karangan Ahmad Rasyid Talu ialah Kawan Benar (1927). Tokoh ketiga ialah Haji Ahmad Ismail yang menulis novel Cogan Setia (1929).
Peranan Guru-Guru Sekolah Melayu dalam Prosa Melayu Moden
Selain penulis agama, wujud pula guru sebagai penulis yang memberi sumbangan di dalam bidang penulisan. Penulis guru ialah golongan yang bekerja sebagai guru dan secara sambilan menghasilkan karya sastera. Mereka dilatih di Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI), Tanjong Malim, Perak. Di Maktab itu mereka terdorong untuk menulis kerana kewujudan badan yang bersifat bahasa dan sastera, iaitu Pejabat Karang Mengarang. Mereka menghasilkan karya untuk membawa masyarakat ke arah kemajuan dan mengubah cara berfikir orang Melayu. Kesedaran demikian timbul kerana dipengaruhi idea penulis agama dan karya-karya dari Indonesia.
Tokoh-tokoh penulis guru ialah Harun Muhammad Amin (Harun Aminurrashid), Abdullah Sidek, Ahmad Bakhtiar, Ahmad Murad Nassaruddin, dan Za’ba. Za’ba merupakan orang Melayu yang pertama memperkatakan persuratan Melayu moden di dalamJournal of Malayan Branch of the Royal Asiatic Society (JMBRAS) seperti Recent Malay Literature (1941).
Sheikh Hamzah Fansuri & pemikirannya
Syeikh Hamzah Fansuri adalah seorang cendekiawan, ulama
tasawuf, dan budayawan terkemuka yang diperkirakan hidup antara pertengahan
abad ke-16 sampai awal abad ke-17. Nama gelar atau takhallus yang
tercantum di belakang nama kecilnya memperlihatkan bahwa pendekar puisi dan
ilmu sulukini berasal dari Fansur, sebutan orang-orang Arab terhadap
Barus, sekarang sebuah kota kecil di pantai barat Sumatra yang terletak antara
kota Sibolga dan Singkel. Sampai abad ke-16 kota ini merupakan pelabuhan dagang
penting yang dikunjungi para saudagar dan musafir dari negeri-negeri jauh.
Sayang sekali bukti-bukti tertulis yang dinyatakan kapan
sebenarnya Syeikh Hamzah Fansuri lahir dan wafat, di mana dilahirkan dan di
mana pula jasadnya dibaringkan dan di tanam, tak dijumpai sampai sekarang.[1]
Dari syair dan dari namanya sendiri sudah sekian lama
berdominasi di Fansur, dekat Singkel, sehingga mereka dan turunan mereka pantas
digelari Fansur. Konon saudara Hamzah Fansuri bernama Ali Fansuri, ayah dari
Abdur Rauf Singkel Fansuri. Pada ahli cenderung memahami dari syair bahwa
Hamzah Fansuri lahir di tanah Syahrmawi, tapi tidak ada kesepakatan mereka
dalam mengidentifikasikan tanah Syahrmawi itu. Ada petunjuk tanah Aceh sendiri
ada yang menunjuk tanah Siam, dan bahkan ada sarjana yang menunjuk negeri
Persia sebagai tanah yang di Aceh oleh nama Syamawi.[2]
Kiranya namanya di Nusantara di kalangan ulama dan sarjana penyelidik
keislaman tak asing lagi. Hampir semua penulis sejarah Islam mencatat bahwa
Syeikh Hamzah Fansuri dan muridnya Syeikh Syamsuddin Sumatrani adalah dengan
al-Hallaj, faham hulul, ittihad, mahabbah dan lain-lain adalah
seirama. Syeikh Hamzah Fansuri diakui seorang pujangga Islam yang sangat
populer di zamannya, sehingga kini namanya menghiasi lembaran-lembaran sejarah
kesusasteraan Melayu dan Indonesia. Namanya tercatat sebagai tokoh kaliber
besar dalam perkembangan Islam di nusantara dari abadnya hingga ke abad kini.
Dalam buku-buku sejarah mengenai Aceh namanya selalu diuraikan dengan panjang.[3]
Karya-karyanya
Hamzah Fansuri menghasilkan karya tulis yang banyak, akan
tetapi karya-karya tulisnya itu bersama karya-karya tulis Syamsuddin Sumatrani,
dibinasakan (dibakar) berdasarkan perintah Sultan Iskandar Sani atau anjuran
Huruddin al-Riniri, mufti dan penasehat agama di Istana Sultan tersebut.[4]
Di antara syair-syair Syeikh Hamzah Fansuri terkumpul dalam
buku-buku yang terkenal, dalam kesusasteraan Melayu / Indonesia tercatat
buku-buku syairnya antara lain :
a. Syair Burung Pingai
b. Syair Dagang
c. Syair Pungguk
d. Syair Sidang Faqir
e. Syair Ikan Tongkol
f. Syair Perahu
Karangan-karangan Syeikh Hamzah Fansuri yang berbentuk kitab
ilmiah antara lain :
a. Asfarul ‘arifin fi bayaani ‘ilmis suluki wa tauhid
b. Syarbul ‘asyiqiin
c. Al-Muhtadi
d. Ruba’i Hamzah al-Fansuri
Karya-karya Syeikh Hamzah Fansuri baik yang berbentuk syair
maupun berbentuk prosa banyak menarik perhatian para sarjana baik sarjana barat
atau orientalis barat maupun sarjana setempat, yang banyak membicarakan tentang
Syeikh Hamzah Fansuri antara lain Prof. Syed Muhammad Naquib dengan beberapa
judul bukunya mengenai tokoh R.O Winstedt yang diakuinya bahwa Syeikh Hamzah
Fansuri mempunyai semangat yang luar biasa yang tidak terdapat pada orang
lainnya. Dua orang yaitu J. Doorenbos dan Syed Muhammad Naquib al-Attas
mempelajari biografi Syeikh Hamzah Fansuri secara mendalam untuk mendapatkan
Ph.D masing-masing di Universitas Leiden dan Universitas London. Karya Prof.
Muhammad Naquib tentang Syeikh Hamzah Fansuri antaranya :
- The Misticum of Hamzah Fansuri (disertat 1966),
Universitas of Malaya Press 1970
- Raniri and The Wujudiyah, IMBRAS, 1966
- New Light on Life of Hamzah Fansuri, IMBRAS,
1967
Puisi-puisi penyair sufi biasanya tidak lengkap tanpa
disertai tanda-tanda kesufian seperti, faqir, asyiq dan lain
sebagainya. Tanda serupa ini kita jumpai di dalam sajak-sajak Hamzah Fansuri.
Di antara tanda kesufian yang banyak ditemukan di dalam syair-syair Hamzah
Fansuri ialah anak dagang, anak jamu, anak datu, anak ratu, orang uryani,
ungkas quddusi, dan kadang-kadang digunakan dengan nama pribadinya
seperti Hamzah Miskin, Hamzah Gharib dan lain-lain.
Syatahat
Salah satu ciri penting yang melekat pada karya-karya
penyair mistik atau sufistik sejak dahulu ialah ungkapan-ungkapan yang mengandung
paradoks, dalam tradisi sufi bentuk-bentuk ungkapan paradoks muncul pertama
kali dalam ucapan-ucapan teofani (syathahat) Bayazid, al-Hallaj, al-Miffaru,
Ibn ‘Arabi dan lain-lain. Di dalam syair-syairnya Hamzah Fansuri sering
menampilkan ucapan-ucapan syathahat bayazid dan al-Hallaj, dua wira
sufi yang diteladaninya. Ucapan-ucapan terkenal kedua sufi itu ialah “Subhani! Subhani!”
(terpujilah daku) dan “Ana al-Haqq” (aku adalah kebenaran). Selain berfungsi
memadatkan pengucapan puitik, kutipan ucapan syathiyat ini memberikan suasana
ekstase atau kegairahan mistik dan juga untuk mengukuhkan tafsir sufistik
penyair terhadap ayat-ayat al-Qur’an dan hadits qudsi yang terdapat di dalam
bait-bait sebelumnya, misalnya di dalam ikatan-ikatan yang menggambarkan pengalaman
fana penyair.
Sabda rusul Allah Nabi kamu
Lama’a Allah sekali waqtu
Hamba dan Tuhan menjadi satu
Inilah ‘arif bernama tahu
Kata Bayazid terlalu ali
Subhani maa’zama sya’ni
Inilah ilmu sempurna fani
Jadi senama dengan hayy al Baqi
Kata mansur penghulu asyiq
Yaitu juga empunyai nathiq
Kata ini siapa la’iq
Mengatakan diri akulah khaliq
Dengarkan dirimu hai orang yang kamil
Jangan menuntut ilmu yang bathil
Tiada bermanfaat kata yang jahil
Ana’al haqq mansur itulah washil
Hamzah Fansuri terlalu karam
Ke dalam laut yang maha dalam
Berhenti angin ombaknya padam
Peranan Syeikh Hamzah Fansuri
Syeikh Hamzah Fansuri bukan hanya seorang ulama tasawuf dan
sastrawan terkemuka, tetapi juga seorang perintis dan pelopor bagi perkembangan
kebudayaan Islam, sumbangannya sangat besar. Di bidang keilmuan Syeikh telah
mempelajari penulisan risalah tasawuf atau keagamaan yang demikian sistematis
dan bersifat ilmiah. Sebelum karya-karya Syeikh muncul, masyarakat muslim
Melayu mempelajari masalah-masalah agama, tasawuf dan sastra melalui
kitab-kitab yang ditulis di dalam bahasa Arab atau Persia. Di bidang sastra
Syeikh mempelopori pula penulisan puisi-puisi filosofis dan mistis bercorak
Islam, kedalaman kandungan puisi-puisinya sukar ditandingi oleh penyair lain
yang sezaman ataupun sesudahnya. Penulis-penulis Melayu abad ke-17 dan 18
kebanyakan berada di bawah bayang-bayang kegeniusan dan kepiawaian Syeikh
Hamzah Fansuri.
Di samping itu Syeikh Hamzah Fansuri telah berhasil
meletakkan dasar-dasar puitika dan estetika melayu yang
mantap dan kukuh. Pengaruhestetika dan puitika yang diasaskan
oleh Syeikh Hamzah Fansuri di dalam kesusasteraan Indonesia dan Melayu masih
kelihatan sampai abad ke-20. Khususnya di dalam karya penyair pujangga baru
seperti Sanusi Pane, dan Amir Hamzah, sastrawan-sastrawan Indonesia angkatan
70-an danarto dan Sutardi Calzoum Buchiri berada di dalam satu jalur estetik
dengan Syeikh Hamzah Fansuri.
Di bidang kebahasaan pula sumbangan Syeikh Hamzah Fansuri
sukar untuk dapat diingkari apabila kita mau berjujur. Pertama, sebagai penulis
pertama kitab keilmuan di dalam bahasa Melayu, Syeikh Hamzah Fansuri telah
berhasil mengangkat naik martabat bahasa Melayu dari sekedar lingua Franca
menjadi suatu bahasa intelektual dan ekspresi keilmuan yang canggih dan modern.
Dengan demikian kedudukan bahasa Melayu di bidang penyebaran ilmu dan
persuratan menjadi sangat penting dan mengungguli bahasa-bahasa Nusantara yang
lain, termasuk bahasa Jawa yang sebelumnya telah jauh lebih berkembang. Kedua,
jika kita membaca syair-syair dan risalah-risalah tasawuf Syeikh Hamzah
Fansuri, akan tampak betapa besarnya jasa Syeikh Hamzah Fansuri dalam proses
Islamisasi bahasa Melayu dan Islamisasi bahasa adalah sama dengan Islamisasi
pemikiran dan kebudayaan, di dalam 32 ikat-ikatan syairnya saja terdapat kurang
lebih 700 kata ambilan dari bahasa Arab yang bukan saja memperkaya
perbendaharaan kita bahasa Melayu, tetapi dengan demikian juga mengintegrasikan
konsep-konsep Islam di dalam berbagai bidang kehidupan ke dalam sistem bahasa
dan budaya melayu.
Di bidang filsafat, ilmu tafsir dan telaah sastra Syeikh
Hamzah Fansuri telah pula mempelopori penerapan metode takwil atau hermeneutikakeruhanian,
kepiawaian Syeikh Hamzah Fansuri di bidang hermeneutika terlihat di
dalam Asrar al-‘arifin (rahasia ahli makrifat), sebuah risalah
tasawuf klasik paling berbobot yang pernah dihasilkan oleh ahli tasawuf
nusantara, disitu Syeikh Hamzah Fansuri memberi tafsir dan takwil atas puisinya
sendiri, dengan analisis yang tajam dan dengan landasan pengetahuan yang luas
mencakup metafisika, teologi, logika, epistemologi dan estetika. Asrar bukan
saja merupakan salah satu risalah tasawuf paling orisinal yang pernah ditulis
di dalam bahasa Melayu, tetapi juga merupakan kitab keagamaan klasik yang
paling jernih dan cemerlang bahasanya dengan memberi takwil terhadap
syair-syairnya sendiri Syeikh Hamzah Fansuri berhasil menyusun sebuah risalah
tasawuf yang dalam isinya dan luas cakrawala permasalahannya.[7]
Ajaran Wujudiyah
Peranan penting Syeikh Hamzah Fansuri dalam sejarah
pemikiran dunia Melayu Nusantara bukan saja karena gagasan tasawufnya, tetapi puisinya
yang mencerminkan pergulatan penyair menghadapi realitas zaman dan pengembaraan
spiritualnya. Salah satu karya penting dari Syeikh Hamzah Fansuri adalah Zinat
al-Wahidin yang ditulis pada akhir abad ke-16 ketika perdebatan sengit
antara faham wahdatul wujud sedang berlangsung dengan tegang di
Sumatera. Teks ini diyakini oleh para peneliti sebagai kitab keilmuan pertama
yang ditulis dalam bahasa Melayu. Syeikh Hamzah Fansuri juga dikenal sebagai
seorang pelopor dan pembaharu melalui karya-karya Rubba al-Muhakkikina,
Syair Perahu dan Syair Dagang. Kritiknya yang tajam terhadap perilaku
politik dan moral raja-raja, para bangsawan dan orang-orang kaya menempatkannya
sebagai seorang intelektual yang berani pada zamannya.[8]
Sebagai seorang tasawuf Syeikh Hamzah Fansuri pernah
memperlihatkan dalam karya-karyanya bahwa Syeikh mempunyai hubungan dengan
tasawuf yang berkembang di India pada abad ke-16 dan 17. Syeikh Hamzah Fansuri
langsung mengaitkan dirinya dengan ajaran para sufi Arab dan Persia sebelum
abad ke-16. Bayazid dan al-Hallaj merupakan tokoh idola Syeikh Hamzah Fansuri
di dalam cinta (‘isyq) dan ma’rifat, dipihak lain Syeikh sering mengutip
pernyataan dan syair-syair Ibnu ‘Arabi serta Iraqi untuk menopang pemikiran
kesufiannya. Hubungan Syekh Hamzah Fansuri dengan para penulis jarang sekali
memperoleh perhatian para sarjana tasawuf di Indonesia. Padahal selain Ibnu
‘Arabi pemikir sufi yang banyak memberi warna pada pemikiran wujudiyah.
Syeikh ialah Fakhruddin Iraqi. Seringnya Syeikh menyebut dan
mengutip lama’at lama’at karya Iraqi, memperlihatkan adanya perhatian
istimewa antara pandangannya dengan pandangan Iraqi.[9]
Yang selalu disangga oleh orang tentang ajaran Hamzah
Fansuri ialah karena faham “wahdatul wujud”, “hulul”, “ittihad” karenanya
terlalu mudah orang-orang mengecapnya sebagai seorang zindiq, sesat,
kafir, dan sebagainya. Ada orang yang menyangka bahwa beliau adalah pengikut
fahamsyi’ah, ada juga yang mempercayai bahwa ia adalah bermadzab syafi’i di
bidang fiqih, dalam pegangan tasawuf, beliau pengikut thariqat Qadiriyah
yang dibangsakan kepada Syeikh Abdul Qodir Jailani.[10]
Walaupun pemikiran wujudiyah telah berakar lama di dalam
pemikiran para sufi sebelum abad ke13 seperti Hallaj, Imam al-Ghazali dan Ibn
‘Arabi, namun pemakaian istilah wahdatul wujud sebagaimana kita kenal
sekarang ini bukan berasal dari Ibn ‘Arabi, istilah tersebut mula-mula
dikemukakan oleh Qunawi setelah melakukan tafsir yang mendalam atas karya-karya
Ibn ‘Arabi. Istilah Wahdatul Wujud (dari mana istilah wahdatul wujud
berasal) dikemukakan untuk menyatakan bahwa keesaan Tuhan (tauhid) tidak
bertentangan dengan gagasan tentang penampakan pengetahuannya yang berbagai di
alam fenomena (alam al-khalq). Tuhan sebagai dzat mutlak satu-satunya di dalam
keesaannya memang tanpa sekutu dan bandingan, dan karenanya Tuhan adalah
transenden (tanzih). Tetapi karena dia menampakkan wajah-Nya serta
ayat-ayat-Nya di seluruh alam semesta dan di dalam diri manusia, maka Dia
memiliki kehadiran spiritual di alam kejadian. Kalau tidak demikian maka dia
bukan yang zakir dan yang batin, sebagaimana al-Qur’an mengatakan, dan
kehampirannya kepada manusia tidak akan lebih dekat dari urat leher manusia
sendiri. Karena manifestasi pengetahuannya berbagai-bagai dan memiliki
penampakan zakir dan batin, maka di samping transenden dia juga immanen
(tashbih). Dasar-dasar gagasan wujudiyah semacam inilah yang dikembangkan
Iraqi.
Dikatakan bahwa Rahman merupakan perhimpunan
sekalian ibarat, artinya hakikat dari sekalian ma’lumat (yang diketahui) yakni
segala ciptaan-Nya. Tanpa rahman-Nya tak mungkin segala sesuatu itu memperoleh
kewujudan, dan itulah sebabnya dikatakan bahwa wujud rahman-Nya merupakan hakikat
segala barang ciptaan. Menurut Ibn ‘Arabi, sebelum bermulanya penciptaan, di
dalam kesendiriannya Tuhan merenung dan melihat (syuhud) ke dalam dirinya dan
tampaklah pengetahuannya yang tak terhingga dan masih merupakan perbendaharaan
tersembunyi (kanz makhfi), di dorong oleh cintanya terbitlah kehendaknya untuk
dikenal, maka dia menciptakan dan dengan demikian dia dikenal. Ciptaan-Nya adalah
pemakluman (ma’lumat) dari pengetahuannya yang melalui mereka Dia dikenal.
Zinat al-Wahidin
Kitab ini agaknya merupakan ringkasan ajaran wahdatul
wujud yang telah diasakan oleh Ibn ‘Arabi, Sadruddin Qunawi, Fakhrudin
Iraqi dan Abdul Karim al-Jilli. Di dalamnya diuraikan pula cara-cara mencapai
makrifat menurut disiplin keruhanian tarekat Qadariyah. Ini tidak sukar
dibuktikan karena di dalam syairnya Syeikh Hamzah Fansuri menyatakan bahwa
telah dibaitkan di dalam tarekat tersebut di Shahr Nawi dan sekembalinya dari
Makkah, Yerussalem, Baghdad, dan Gujarat, Syeikh bertambah masyhur sebagai ahli
tasawuf dan guru keruhanian. Kitab ini disusun di dalam tujuh bab.[11]
Bab V ini merupakan bab penting, sebab di dalamnya Hamzah
Fansuri menguraikan prinsip-prinsip antologi wujudiyah, yaitu mengenai
tajalli zat Tuhan. Hamzah Fansuri menerjemahkan tajalli sebagai ‘kenyataan’ dan
penunjukkan, maksudnya penampakan pengetahuan Tuhan melalui penciptaan alam
semesta dan isinya. Penciptaan secara menurun tersusun dari lima martabat,
yaitu dari atas ke bawah, dari yang tertinggi ke yang terendah sesuai peringkat
keruhanian dan luas sempit sifatnya, dari yang umum kepada yang khusus. Zat
Tuhan disebut lata’ayyun, yakni tiada nyata. Di sebutlata’ayyun karena
akal pikiran, perkataan, pengetahuan dan makrifat manusia tidak akan sampai
kepadanya. Pandangan ini didasarkan pada hadits Nabi “tafakkaru fi
khalq-i’l-laah-i wa laa tafakkaruu fii dzaat-i’l-laah” (pikirkan apa saja yang
diciptakan Tuhan tetapi jangan pikirkan tentang zatnya.
Walaupun zat tuhan itu lata’ayyun namun dia ingin
dikenal, maka dia mencipta alam semesta dengan maksud agar dirinya dikenal “kehendak
supaya dikenal” inilah yang merupakan permulaan tajalli Ilahi. Sesudah
tajalli dilakukan maka dia dinamakan ta’ayyun yang berarti “nyata”.
Keadaanta’ayyun inilah yang dapat dicapai oleh pikiran, pengetahuan dan
makrifat.
Ta’ayyun zat Tuhan terbagi ke dalam empat martabat :
a. Ta’ayyun awwal, kenyataan Tuhan
dalam peringkat pertama yang terdiri dari ilm (pengetahuan), wujud (ada),
syuhud (melihat / menyaksikan) dan nur (cahaya). Dengan adanya pengetahuan maka
dengan sendirinya Tuhan itu Alim (mengetahui atau maha tahu) dan ma’lum (yang
diketahui). Karena dia itu wujud maka dengan sendirinya dia ialah yang mengada,
yang mengadakan atau yang ada, karena cahaya maka dengan sendirinya dia adalah
yang menerangkan (dengan cahayanya) dan yang diterangkan (oleh cahayanya).
b. Ta’ayyun tsani (dikenal juga dengan ta’ayyun
ma’lum), kenyataan Tuhan dalam peringkat kedua, yakni kenyataan menjadi yang
dikenal atau diketahui. Pengetahuan atau ilmu Tuhan menyatakan diri dalam
bentuk yang dikenal atau yang diketahui, pengetahuan yang dikenal disebut
al-ayan al-tsabitah, yakni kenyataan segala sesuatu. Al-A’yan al-tsabitah juga
disebut Suwar al-Ilmiyah, yakni bentuk yang dikenal, atau al-haqiqah
al-asyya, yakni hakikat segala sesuatu di alam semesta dan ruh idlafi, yakni
ruh yang terpaut.
c. Ta’ayyun tsalits, kenyataan Tuhan dalam peringkat
ketiga ialah ruh manusia dan makhluk-makhluk.
d. Ta’ayyun rabi’ dan khamis, kenyataan Tuhan dalam
peringkat keempat dan kelima adalah penciptaan alam semesta, makhluk-makhluk,
termasuk manusia, penciptaan ini tiada berkesudahan dan tiada berhingga, ila
mala nihayat-a lah-u.
Hamzah Fansuri menerjemahkan perkataan wajh sebagai
zat, yaitu at yang telah ber-ta’ayyun. Adapun Tuhan itu mutlak, karena itu Ibn
Arabi menyebut dia sebagai wajib al-wujud, yaitu wujud yang Qa’im sendirinya,
sedangkan alam semesta disebut sebagai mumkin al-wujud, wujud yang mungkin atau
nisbi karena adanya tergantung kepada wujud mutlak yaituwajib al-wujud. Hamzah
Fansuri memang mengikuti Ibn ‘Arabi, yang mengatakan bahwa wujud mutlak sebagai
sebab hakiki dari segala kejadian merupakan wujud yang keberadaannya mutlak
diperlukan, wajib al-wujud li dzatih.
Menurut Hamzah Fansuri alam semesta dan isinya berasal dari
Allah, bukan dari ‘tiada’ pulang kepada ‘tiada’, tapi dari ada pulang kepada
ada. Dengan ‘ada’ yang dimaksudkan ialah ‘pengetahuan’ atau ilmu Tuhan. Dia
mengutip ayat al-Qur’an untuk menopang pendapatnya “innamaa amruhuu idzaa
araada syai’an an yaquululahnu kunfa-yakuun” (sesungguhnya tatkala Dia
berkehendak kepada sesuatu maka dia pun berkata, “jadilah kau!” maka segala
sesuatu itu pun menjadi [tercipta]).[12]
[2] Harun Nasution, dkk., Ensiklopedi Islam Indonesia, IAIN
Syarif Hidayatullah, Jakarta, 1992, hlm. 296
[3] Hawash Abdullah, Perkembangan Ilmu Tasawuf dan
Tokoh-tokohnya di Nusantara, t.pn., Surabaya, 1930, hlm. 35-36
[6] Abdul Hadi W.M., Tasawuf Yang Tertindas Kajian
Hermeneutik Terhadap karya-Karya Hamzah Fansuri, cet.1., Jakarta, 2001, hlm.
227-229
Sumber:
TERIMAKASIH SANGAT MEMBANTU
ReplyDeleteTERIMAKASIH SANGAT MEMBANTU
ReplyDelete